Tunemalm Akustik öppnar ett nytt kontor i Stockholm

Nu har vi på Tunemalm Akustik öppnat ett nytt kontor i Stockholm.
Nya adressen är Gjuteribacken 6 i Sundbyberg.

Beslut om nya bullerregler

Beslutet är nu taget av regeringen om en förordning som innehåller nya riktvärden för utomhusbuller. Se vidare länk.
http://www.regeringen.se/sb/d/20099/a/257208

Ljudfunderingar inför F1 säsongen – 80-tal v.s 2014

Nu närmar sig årets F1 säsong med stormsteg med premiären bara en dryg vecka bort.

För de som följde racen under fjolårssäsongen så kommer ni säkert ihåg att det var väldigt mycket gnäll angående ljudet från de nya motorerna.. eller rättare sagt BRISTEN på ljud.

Men vad är då orsaken till detta? På 80-talet klagade man inte på ljudet trotts liknande koncept, det är snarare så att många anser att det ljudet bortsett från när man körde V12:or är det grymmaste historiskt sett.

Lyssnar man lite på detta klipp kan man ju hålla med om att det är viss skillnad: https://www.youtube.com/watch?v=k-dhJzjgBDo

Jämför man lite mellan 80-talsmotorerna och 2014 så är cylinderantalet detsamma , de är båda V6:or med turbo.
80-talarna hade dock 2 st turbo, 1 per cylinderrad med separat avgasutblås direkt efter vardera turbo.
2014 ansluter båda cylinderraderna till en turbo med ett utblås (+ ett ERS system för energiåtervinning med elmotor).

Vad har nu detta för betydelse för ljudet tänker ni kanske nu. Jo, skillnaderna är att du med ett utblås hör ett ljud medan du med två utblås (som är på vardera sidan bilen) hör båda utblåsen parallellt. I praktiken sänker detta andtändningsfrekvensen jämfört med att ha ett gemensamt där allt ljud kommer ur ett rör.

De gamla motorerna varvade ca 14 000 rpm och de nya ca 12 000 rpm detta vilket gör att de gamla motorerna borde ha kraftigast ljud vid ca 350 Hz medan de nya ligger på 600 Hz.

Dock uppfattas ljudet på de gamla turbobilarna som mer likt de gamla V8-orna som även de har en grundfrekvens på ca 600 Hz.

Vad beror då detta på? Jo på det som händer på högre frekvenser till följd av avgashastigheten. På årets motorer med MGU-H.. (turbo med energiåtervinning) regleras hastigheten på turbon med hjälp av en elmotor/generator så att hastigheten som högst får vara 125 000 rpm. (normalt ca 100 000 pga bränslebegränsningen). Regleringen av varvtalet gör att avgashastigheten minskar och därmed minskas även flödesljudet i avgassystemet jämfört med en bil utan turbo.

På 80-talarna reglerades hastigheten på turbon med en Wastegate som släpper ut övertrycket genom ett separat utblås vilket gör att en viss del av avgaserna då går direkt förbi turbon. Resterande avgaser som går genom turbon kommer att saktas ned till följd av turbon men troligtvis inte lika mycket som tidigare då man körde med högre laddtryck och därmed tillät högre varvtal på turbon.

Sen kan man ju inte heller komma ifrån att en motor som förbränner mer bränsle (som de på 80-talet) får en kraftigare smäll när bränslet antänds än de nya ”snålare V6:orna med energiåtervinning”

Tittar vi enbart på förbränningsmotorn så plockade man på 80-talet ca 900 HK under race och 1450 i kvaltrim så effektskillnaden är ganska stor mot dagens 600 Hk. Även turbotrycket skiljer ju en hel del (5,4 vs 3 bar) vilket påverkar cylindertrycket och avgashastigheten.

Så det enkla svaret på att få högre ljud på dagens F1:or måste helt enkelt bli att höja gränsen för hur mycket bränsle som får förbrukas så att man kan ta ut mer effekt :-)

Tankar av F1-fantasten: Rickard Hellqvist

Alex och Sigges podcast hyllar akustiken i nya Idunteatern

Alex och Sigges podcast firade sin 100:e podcast genom att besöka bl.a Idunteatern i Umeå. Under livepodden hyllades Idunteaterns akustik av Alex och Sigge. Det visade sig även att när denna 100:e podcast skulle klippas var inspelningen från Idunteatern den enda inspelningen som höll måttet tack vare lokalens akustik. Vi är givetvis väldigt glada och nöjda över att akustiken vi kämpade för uppskattas.

Ny hemsida för Tunemalm Akustik

Nya hemsidan är äntligen klar!!

KONTAKT

Huvudkontor

Skolgatan 81
903 30 UMEÅ
Tel: 090-13 45 90
bjorn@tunemalm.se

Stockholm - Bromma

el 08-27 37 50

AKTUELLA PROJEKT

Stiga Arena, Eskilstuna
Umeå City Airport, Umeå
Årsta, Uppsala
Ovako, Hällefors
Tumbäck, Habo
Campus, Östersund